Rus Propagandası İngilizce Konuşanları Nasıl Aşar?


Haziran ayında Ukrayna’nın merkezindeki bir alışveriş merkezine roket isabet ederek en az 18 kişinin ölümüne neden olduktan bir gün sonra, Rusya’nın küresel televizyon ağı RT en Español’un İspanyolca yayın kolu saldırıyı çevreleyen gerçekleri tartışmak için Facebook’a gitti.

Ağ, Orta ve Güney Amerika’nın çoğunda ve hatta Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunan hesabında, bir askeri sözcüden, Rus hava kuvvetlerinin Batılı müttefikleri tarafından sağlanan bir Ukrayna silah deposunu bombaladığını iddia eden bir video açıklaması yayınladı. Ukrayna hükümeti tarafından yayınlanan ve saldırıdan kurtulanların The New York Times tarafından yerde röportaj yaptığı bir video aksini gösterdi.

Rusya’nın Ukrayna’daki savaşı başladığında, Facebook, Twitter ve diğer sosyal medya devleri, Kremlin’in Batı’daki propaganda makinesinin hesaplarını önlemek veya kısıtlamak için harekete geçti. Bununla birlikte, çabalar coğrafya ve dil ile sınırlandırılmış ve yasaklardan daha fazla kısıtlama yaratmıştır.

İster Latin Amerika’da İspanyolca ister Orta Doğu’da Arapça olsun, sürekli bir Rus propagandası ve dezenformasyon akışı, Başkan Vladimir V. Putin’in sebepsiz işgalini haklı çıkarmaya, Ukrayna’yı şeytanlaştırmaya ve binlerce sivili öldüren Rus vahşetinin sorumluluğunu gizlemeye çalışıyor.

Sonuç, Ukrayna üzerindeki bilgi savaşında coğrafi ve kültürel bir asimetri oldu ve bu da, savaşı sona erdirmesi için Bay Putin’e geniş uluslararası baskı uygulama yönünde Amerika ve Avrupa liderliğindeki çabaları baltalamaya yardımcı oldu.

Stern Center müdür yardımcısı Paul M. Barrett, “Rusya’nın sadece savaş alanında değil, gerçek savaş alanında da, bilgi ve dezenformasyonla mücadele konusundaki kötü şöhretli yeteneğinin hava geçirmez, dünya çapında bastırılması söz konusu değil” dedi. Son zaman içinderda YouTube’da zararlı Rus propagandasının yayılması hakkında bir çalışma yazan New York Üniversitesi’nde İşletme ve İnsan Hakları alanında yüksek lisans yaptı.

Facebook, Twitter ve hatta Çin’in sahip olduğu uygulama TikTok, savaş uzadıkça, İngilizce olmayan dillerdeki Rusça gönderilere daha güçlü kontroller uygulamadığı için eleştiriler aldı.

Eleştirilere ek olarak, iki hafta önce iki partili bir ABD senatörü grubu, platformları Rusya’nın İspanyolca “yalanlarını genişletip yurt dışına ihraç etmesine” izin vermekle suçladı. Bu çabaların hedefi Orta ve Güney Amerika iken, dezenformasyonun Amerika Birleşik Devletleri’ndeki İspanyolca konuşan izleyicilere de ulaştığını söylediler.

Milletvekilleri, şirketleri, ABD’nin Ukrayna’da biyolojik silahlar geliştirdiği yönündeki suçlamaları yayan RT en Español ve Sputnik Mundo da dahil olmak üzere Rus İspanyol yayınlarını önlemek için daha fazlasını yapmaya çağırdılar. Dezenformasyon uzmanları, gözetimin, genellikle ABD’dekinden daha az kaynak alan platformların uluslararası operasyonlarındaki kusurları ortaya çıkardığını söylüyor.

Rus savaş zamanı propagandasının yurtdışındaki kamuoyu üzerindeki etkisini doğru bir şekilde ölçmek zordur. Anketler, Putin’in karalanan bir dünya lideri olmaya devam ettiğini gösterdi ve Kremlin’in çabalarının işgale verilen küresel destekte henüz önemli bir gelişmeye dönüşmediğini öne sürdü.

Bu arada, Rus dezenformasyonu, Ukrayna’daki savaşın ABD ve Avrupa’dakinden daha az sert, iyi-kötü terimlerle görüldüğü dünyanın bazı yerlerinde serbestçe yayılıyor.

New Jersey’den Senatörler Robert Menendez ve Virginia’dan Tim Kaine, “Bu acil durumda, Rus dezenformasyonunun bilinen tedarikçileri, Putin’in Ukrayna’yı işgali hakkında İspanyolca veya başka bir dilde yalanlar yayma yeteneğine karşı uyanık kalmalıyız” dedi. Louisiana’dan Cumhuriyetçi Bill Cassidy, CEO’su Mark Zuckerberg’e bir mektup yazdı.

Sorulara yazılı olarak yanıt veren Facebook, hükümet yetkililerinden gelen talepler üzerine Avrupa Birliği, İngiltere ve Ukrayna’daki RT ve Sputnik hesaplarına erişimi kısıtladığını söyledi. (Avrupa Birliği Adalet Divanı, RT France’ın bloktaki ağ yasağını kaldırma talebini reddetti.)

Facebook ilaveten, tüm Rus devlet medyasındaki reklamları engellediğini ve kendisine bağlı hesaplardan gelen gönderileri “azalttığını” söyledi. Şirket, diğer dillerdeki hesapların da yanlış bilgi veya zararlı içeriği önlemek için aynı kurallarla karşı karşıya olduğunu söyledi.

Şirket yaptığı açıklamada, “Yanlış bilginin düzinelerce dilde yayılmasını sınırlamak için şirket genelinde çalışan birden fazla ekibimiz var” dedi.

Savaşın başlamasından günler sonra Twitter, Avrupa Birliği’ndeki Rus hesaplarını da engelledi ve bu hesapların bağlantılarını retweetleyen hesapları etiketledi. Nisan ayında şirket, yazılı bir açıklamaya göre bu tür hesapları artırmayacağını açıkladı ve katılımda düşüşe neden oldu.

TikTok kısa süre önce, “sahte rozetlere karşı koruma sağlamak için aldığımız önlemlerin” bir parçası olarak on binlerce gönderiyi kaldırdığını veya etiketlediğini söyledi. Mayıs ayında, Ukrayna devlet hesaplarına da etiketler ekledi.

Kremlin’e yönelik eylemler, onu yabancı kitlelere ulaşmak için Batı sosyal medyasını kullanmaktan alıkoymadı. Yıllardır birden fazla dilde bir izleyici kitlesi oluşturmaya çalışan propaganda ağı, Rus birliklerinin geçen kış ve 24 Şubat işgalini takip eden haftalarda Ukrayna çevresinde toplanmasıyla aşırı hızlandı.

RT en Español’un Facebook sayfasının 18 milyon takipçisi var, bu onun İngilizce sitesinden veya CNN’in İspanyol kanallarından daha fazla. Gönderiler trafiği ağın ana haber kanalı Actualidad RT’ye yönlendirir.

İyi bir yönetim kuruluşu olan Avaaz’ın yaptığı bir analize göre, savaş başladıktan sonraki haftalarda Rus makamları artan bir angajman aldı.

TV ağı RT Online’ın Arapça Facebook sayfası olan Avaaz da savaşın ilk ayında çatışmalarda yüzde 187’lik bir artış gördü. Sputnik’in Brezilya ve Japonya’daki hesaplarında da küçük sıçramalar yaşandı. Sosyal medya faaliyetlerini izleyen bir firma olan Zignal Labs tarafından yapılan benzer bir analiz, RT ve Sputnik’in İspanyolca’daki haber paylaşımlarının arttığını gösterdi.

Bu siteler, yalan bir şekilde Rusya’nın savaşını Ukrayna’daki nükleer peşinde koşan faşist rejime karşı haklı bir sebep olarak gösteriyor ve ABD ile Rusya’nın kapısına biyolojik silahlar inşa etmek için komplo kuruyor. Savaşın bu çarpık görünümünde, Bucha gibi şehirlerdeki iyi belgelenmiş vahşet, abartı ve hatta Rusya’yı şeytanlaştırmak için tasarlanmış aldatmacalardır.

Dijital haklar ve hesap verebilirlik savunuculuğu grubu Free Press’in kıdemli danışmanı Nora Benavidez, Facebook’un diğer dillerdeki ve dünyanın diğer bölgelerindeki çeşitli konulardaki zararlı yanlış bilgileri görmezden gelen denetleme politikalarına uzun süredir İngilizce merkezli bir yaklaşım benimsediğini söyledi.

Ona göre, Facebook’ta birçok dil kullanılmasına rağmen, yönetici kaynaklarının yüzde 80’inden fazlası İngilizce’dir.

“Kısacası, dünyanın geri kalanının İngilizce konuşan kullanıcıların olması gerektiği gibi en kötü, en tehlikeli içerikten korunmaması gereken bir bağnazlık biçimi olduğunu düşünüyorum” dedi.

Alliance for Democracy’nin kıdemli üyesi Bret Schafer, Rus devlet medyasının İspanyolca ve Arapça bölümlerinin ülkenin Facebook ve Twitter’ında en etkili olduğunu söyledi. RT en Español, Sputnik Mundo ve RT Play en Español, on milyonlarca takipçisi ile Latin Amerika’da Facebook’ta en çok görüntülenen 10 sayfa arasında yer aldı.

Kısıtlamalardan sonra bile Rusya çözüm aradı. RT en Español, Bay Schafer’in ekipleri tarafından yapılan bir araştırmaya göre, Facebook, Twitter, Instagram ve YouTube’da Ahi Les Va adı altında yeni hesaplar oluşturdu. Bu hesaplar, büyüyen yeni kitlelere Rus dezenformasyonu göndermeye devam ediyor.

“Latin Amerika’daki insanlarla konuşursanız, RT sadece okunması ve güvenilmesi gereken başka bir medya kuruluşu olarak görülüyor” dedi. “Çok etkili.”

İspanyolca, Arapça ve diğer dillerde Rusça yazı yazmanın başarısızlığı, dünyanın Kremlin’in ana kötü adamı ABD hakkında daha kararsız olan bölgelerinde izleyicileri çekmeye açık kapı bıraktı.

Haziran ayında Bertelsmann Vakfı tarafından hazırlanan bir rapor, RT’nin İspanyol ağına gelen trafiğin yüzde 42’sinin Rusya’yı destekleyen veya Ukrayna ile savaşta tarafsız olan üç ülkeden geldiğini belirtti: Arjantin, Venezuela ve Meksika.

Arjantin, Buenos Aires’teki Torcuato di Tella Üniversitesi’nden siyaset bilimci Philip Kitzberger, “RT’nin başarısının bir kısmı, olayların Rus versiyonunu desteklemekten ziyade muhtemelen Batı anlatısını sorgulamakta yatıyor” dedi. “Ve Latin Amerika’da solla bağlantılı, ABD’yi çok eleştiren bazı gruplarda bir yankı buluyor.”

Anne Lankes rapora katkıda bulundu.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Bildirimler kapat